خاطرات شهدا

حماسه رزمندگان غرب دیگر غریب نیست

مروری بر «پروژه شهید بروجردی» در گفت‌وگوی جوان با سردار «حسن رستگارپناه»

سردار «حسن رستگارپناه»

گویی شخص شما با شهید بروجردی آشنا بوده‌اید این آشنایی از کجا و چگونه صورت گرفت؟ 

آشنایی من با شهید بروجردی به قبل از پیروزی انقلاب و همزمان با مبارزات انقلابی‌اش آغاز شد و بعدها و در کردستان ادامه پیدا کرد.

برگردیم به بحث پروژه، اینکه چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد‌؟

از اهداف پروژه می‌توان به تثبیت و ماندگاری تجربیات نظامی و پدافند داخلی به دست آمده، تبیین و تحلیل علمی از حوادث نظامی با ایجاد امکان بررسی جامع نقاط قوت و ضعف نیروهای خودی و دشمن، ثبت وقایع مقابله با بحران، تجزیه‌طلبی و تهاجم متجاوزین بعثی عراق، انتقال تجربیات و دستاوردهای معنوی و نظامی برای نسل آینده اشاره کرد.

اگر امکان دارد از نحوه عملکرد پروژه نیز برایمان توضیح بدهید. 

در طرح کلی پروژه شهید بروجردی، سه گروه با عنوان جغرافیا، راهبرد و اقدامات و فعالیت پیش‌بینی شده است. در گروه راهبرد می‌توان به کمیته «تدوین نبرد دوم» یعنی پاسداری از انقلاب اسلامی در مقاطع زمانی دی ماه ۱۳۵۸ از آزادسازی شهر کامیاران تا شهریور ۱۳۶۴ (بستن مرز) اشاره کرد.

در گروه اقدامات و فعالیت‌ها نیز می‌توان به «تدوین عملکرد یگان‌های مانوری سپاه» و «تدوین خلاصه عملیاتی» اشاره کرد که مسئولیت آن به سردار سرتیپ پاسدار جواد استکی محول شده است. ایشان نیز با توجه به اهمیت، ارزش و اهداف مأموریت‌، پس از تشکیل چندین جلسه کارشناسی و مشورتی، بهترین راهکار تشکیل ستاد تحقیقاتی مستقل با شرایط ویژه را تعیین کرد و تأمین امکانات مورد نیاز آن را در دستور کار قرار داد. این ستاد در اصفهان راه‌اندازی شد و موفق به تجزیه، پیگیری و انجام مأموریت شد.

در نبرد دوم بیشتر به کدام مرحله از مبارزات توجه شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ 

نبرد دوم به آن مرحله از دفاع رزمندگان اسلام در مناطق غرب و شمال غرب می‌پردازد که پس از بن‌بست مذاکرات دولت موقت و هیئت‌های حسن نیت در اواخر دوران فترت به وقوع پیوست. این مرحله هم همان طور که قبلاً گفتم از دی سال ۱۳۵۸ یعنی آزاد‌سازی کامیاران تا پایان شهریور ماه ۱۳۶۴ یعنی بستن مرز از عملیات قائم(عج) در منطقه چهل چشمه کردستان تا عملیات فتح یک در مناطق مرزی پیرانشهر و سردشت را دربرمی‌گیرد.

سردار از تحقیقات و جمع‌آوری این اطلاعات و شیوه‌های کار برایمان بگویید. 

تهیه طرح مقدماتی و سپس تکمیلی هر پروژه با سیر مراحل تصویب و جمع‌آوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانه‌ای حدود ۳۰ ماه به طول انجامید. در این مرحله و فرآیند بیش از ۳۵۰ هزار سند مکتوب و مستند، ۱۷۰۰ ساعت نوار صوتی کمیسیون‌ها و جلسات زمان عملیات، ۱۶ هزار قطعه عکس و تصویرعملیاتی، ۱۲۰۰ ساعت مصاحبه و فیلم ویدئویی جمع‌آوری شد. با بررسی آنها و ادامه کار برای رسیدن به اهداف پروژه و شناخت نقش سپاه در دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن، ما را بیش از پیش مصمم کرد، به صورتی که طبقه‌بندی موضوعی اسناد طی دوازده ماه به پایان رسید.

پس از انجام این مراحل گردآوری و حجم انبوهی از اطلاعات، همچنین قابل استفاده بودن بعضی اسناد چند موضوع، مکانیزه کردن اطلاعات ضرورت پیدا کرد. بر این اساس تهیه نرم‌افزار رایانه‌ای در دستور کار قرار گرفت. با تلاش مستمر و همت چند نفر از برادران سپاه و دانشگاه اصفهان نرم‌افزاری کم‌نظیر با حداقل هزینه تهیه شد. همزمان با تهیه این نرم‌افزار، مدارک جمع‌آوری شده در مرحله طبقه‌بندی اطلاعات قرار گرفت. این امر با به‌کار‌گیری ۱۳۰ نفر از پرسنل و بسیجیان در کمیسیون به صورت فشرده در مدت یک‌سال دسته‌بندی موضوعی وکدگذاری انجام شد. به طور خلاصه می‌توان گفت که خروجی کمیته نبرد دوم در شش بخش تهیه شده و اکنون خلاصه آن در یک مجموعه شش جلدی قابل ارائه است. لازم به توضیح است، از تاریخ اول مردادماه ۱۳۸۳ تا زمان ارائه این مجموعه نفرات زیادی با تخصص‌های مورد نیاز در تدوین مجموعه چهارم فعالیت داشتند.

از دیگر اقدامات‌تان برای دستیابی بهتر به اطلاعات و ادامه کار این پروژه برایمان بگویید. 

تلاش برای فراهم کردن مکانی مناسب جهت اجرای مأموریت، پیگیری و جذب پرسنل باتجربه، متخصص، توانا و علاقه‌مند به تحقیقات، تلاش گسترده‌ برای تأمین امکانات مورد نیاز اداری، انجام صدها مأموریت در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، تهران، گیلان، خراسان، قزوین، زنجان، فارس و کرمان به منظور جمع‌آوری اطلاعات و ارتباطات با رده‌های سپاه پاسداران، سازمان‌ها، ادارات، ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی، مسئولان و پرسنل باسابقه سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد، وزارت کشور و…، تشکیل چندین گردهمایی و سمینار مربوط به پروژه شهید بروجردی یا شرکت در اینگونه جلسات، دعوت از افراد متخصص، مطلع و صاحب نظر درخصوص مسائل غرب و شمال‌غرب و تحقیقات، همچنین مصاحبه با آنان، کمک به مسئولان کمیته‌ای دیگر در انجام پروژه‌های محوله، انجام بیش از ۶۳۰۰ مکاتبه، شرکت در صدها جلسه با حضور سردار ایزدی، سردار محسن رضایی، سردار رحیم صفوی، سردار صالح، سردار فضائلی، اعضای ستاد پروژه در تهران، صدا و سیما در تهران، کردستان و اصفهان، لشکر ۱۴ امام حسین(ع)، جلسات داخلی و صدها فعالیت دیگر در راستای اجرای مأموریت‌های محوله از اقدامات ستاد اصفهان است.

از مشکلات و دشواری‌هایی که برای ادامه و انجام این پروژه عظیم برایمان وجود داشت بگویید. 

در مورد پژوهش در پروژه شهید بروجردی، می‌توان اذعان کرد اشکالات عمده‌ای بر تهیه پیش‌نیاز‌های تحقیقات و تأمین عناصر مورد نیاز وجود داشته است. اما اهمیت موضوع، نگاه معنوی به کار، همت و جدیت و مقاومت مسئول پروژه همکاران اصلی و… بسیاری از ضعف‌ها و مشکلات را برطرف نمود. اکنون به لطف الهی امید است با تعیین ساختار جدید در دانشگاه جامع امام حسین(ع)، بسیاری از مشکلات مرتفع شود.

و سخن پایانی. 

امیدواریم توانسته باشیم گامی مثبت در ثبت وقایع و تجربیات گرانبها و باعظمت رزمندگان اسلام در دفاع از انقلاب اسلامی در مناطق غرب و شمال غرب برداشته و راه برای رهجویان حق و عدالت تا حدودی گشوده باشد. استمرار انقلاب اسلامی در گرو گرامیداشت راه شهیدان است و امروز اگر کرامت، آزادی، سربلندی و عزت می‌خواهیم باید راه شهیدان را بشناسیم و در این راه قدم برداریم.


منبع: روزنامه جوان – گزارشگر : صغری خیل‌فرهنگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا