خاطرات شهدا

آذر ماه جبهه ها

دهه اول ماه


تقویم دفاع مقدس و مروری بر آنچه که در ماه آذر در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد.

آذر ماه جبهه ها

۱آذر

عملیات کوچک نصر۹، توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران سال۱۳۶۶

عملیات نصر۹ در اول آذر سال۱۳۶۶ با رمز مبارک یا مولای متقیان در منطقه عملیاتی حاج عمران توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعات معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد. دشمن به خاطر کوهستانی بودن منطقه نتوانست از امکانات زرهی خود استفاده کند و ناچار با به جای گذاشتن بیش از چهار هزار کشته و زخمی و یکصد اسیر، به عقب رانده شد پس از این عملیات، موقعیت رزمندگان با دفع پاتک‌های دشمن تثبیت گردید و با حضور بر ارتفاعات منطقه، بر قسمت وسیعی از خاک عراق مسلط گشتند. در ادامه این عملیات، با سرکوب تحرکات بعدی دشمن و تحمیل ضربات مجدد به آن‌ها، تعداد دیگری از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و قدرت پاتک از دشمن سلب گردید. بدین ترتیب، تپه شهدا نیز از وجود دشمن بعث پاکسازی شد.

****

۷آذر

غاز عملیات بزرگ والفجر یک در منطقه فکه توسط ارتش و سپاه سال ۱۳۶۲

در روز۶ آذر۱۳۵۹ش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری نیروی هوایی ارتش، به پایانه‌های البکر و الامیه که از بزرگترین مراکز صدور نفت خلیج‌فارس و شاهرگ حیات اقتصادی عراق به حساب می‌آمدند، حمله برد و دو سوم آنها را منهدم ساخت. دشمن بعثی برای جبران این شکست، در۷ آذر۵۹ با اعزام تعـدادی نیـرو ، سعـی در بازپس‌گیـری پایانه‌ها کرد و نبرد سختی درگرفت. سرانجام پس از ساعت‌ها جنگ نابرابر و بی‌امان، در حالی که دلاورمردان نیروی دریایی، آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه می‌رفتند، ناوچه پیکان پس از غرق کردن چندین فروند ناوچه دشمن مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج‌فارس در دل آب‌های گرم و نیلگون آن جای گرفت.

***

۸آذر

آغاز عملیات بزرگ «طریق‌القدس» و آزادسازی بستان سال ۱۳۶۰

عملیات بزرگ طریق‌القدس از تاریخ هشتم آذر۱۳۶۰ با رمز یاحسین در منطقه بستان به وسعت۳۵۰ کیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شهر بستان، قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب، انهدام نیروهای دشمن و رسیدن به مرزهای بین‌المللی آغاز شد و تا۱۵ آذر به طول انجامید. نتایج عملیات بزرگ طریق‌القدس: تلفات نیروی انسانی دشمن: ۵۴۶ نفر اسیر،۳۵۰۰ نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزاد شدن ۶۵۰ کیلومتر مربع از جمله شهر بستان؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: ۱۸۰ دستگاه انهدامی و۱۷۰ دستگاه اغتنامی، خودرو: ۲۰۰ دستگاه انهدامی و۲۵۰ دستگاه اغتنامی، هواپیما: ۱۲فروند انهـدامی، هلیکـوپتر: ۴ فـروند انهدامی، دستگاه مهندسی:۱۵۰ دستگاه اغتنامی، توپ:۹ قبضه اغتنامی.

۹آذر

انجام عملیات محدود«کانی سخت» در منطقه مهران توسط سپاه سال ۱۳۶۰

جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال۱۲۸۳ش(۱۹۰۴م) که برای نخستین بار ناوهای جنگی انگلستان در ساحل آنها پهلو گرفته بود، جزیی از خاک ایران و تحت اداره بندرلنگه از توابع استان فارس بودند. در این سال، انگلستان این جزایر را به اشغال خود درآورد و ضمن پایین کشیدن پرچم ایران، مأمورین گمرک ایران را از آنجا اخراج نمود که این عمل شدیداً مورد اعتراض دولت وقت ایران قرار گرفت. یک سال بعد، دولت انگلستان به علت ضعف حکومت مرکزی، با یک اقدام موذیانه، پرچم امیرنشین شارجه را بر فراز جزایر مزبور به اهتزاز درآورد. در طول اشغال شصت و چهار ساله این جزایر از سال۱۲۸۳ تا ۱۳۴۷ دولت ایران حتی در بدترین شرایط سیاسی از اعتراض به اشغال آنها خودداری نکرد. پس از جنگ جهانی دوم که قدرت انگلیسی‌ها در خلیج‌فارس کاهش یافت ، دولت انگلستان مراقبت از سه جزیره مزبور، را به شیخ‌نشین شارجه واگذار کردند و ساکنان جزایر، تابعیت شارجه گرفتند. در سال۱۳۵۰ دولت ایران به دنبال واگذاری بحرین و به رسمیت شناختن استقلال آن و صرف نظر کردن از حاکمیت خود در آن جزیره نفت‌خیز، درصدد برآمد به نحوی، حیثیت از دست رفته خود را جبران کند. از این رو، نیروی دریایی ایران، به یکباره در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که از قدیم‌الایام متعلق به ایران بود مستقر شدند و با سر و صدا، آن را توفیق بزرگ جنگی قلمداد نمــودنـد . ایـن عمــل بـا اعتــراض شیخ‌نشین‌های امارت متحده عربی مواجه گردید و آنان مدعی مالکیت جزایر شدند. هم‌چنین به دنبال این ماجرا، دولت وقت عراق روابط خود را با ایران قطع نمود و پارلمان کویت، قطع رابطه با ایران را مورد بررسی قرار داد. در بسیاری از کشورها علیه ایران تظاهراتی صورت گرفت و عراق به اخراج و آزار ایرانیان مقیم در آن کشور شدت بخشید. سرانجام بابت مالکیت یا تصرف غیرقانونی شیخ‌نشین شارجه، دولت ایران  مبلغ قابل ملاحظه‌ای به شیوخ پرداخت نمود و اوضاع تا حدودی به آرامش گرایید.


منبع:تقویم دفاع مقدس، سبکبالان، ‌پایگاه اطلاع رسانی تخصصی دفاع مقدس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا