خاطرات شهدا

دی ماه جبهه ها

تقویم دفاع مقدس و مروری بر آنچه که در ماه دی در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد .

۱دی

عملیات قوچ سلطان در مریوان، به طور مشترک(۱۳۵۹ش)

با آغاز جنگ تحمیلی، بسیاری از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران اشغال شد و یا در تیررس مستقیم آتش دشمن بعثی قرار گرفت. در این میان، شهر مقاوم آبادان که از همان اوایل جنگ از سه طرف محاصره شده بود، همچنان به صورت پراکنده مقاومت می‌نمود. در این شرایط، هواپیماهای عراقی، به طور مرتب این شهر و سایر شهـرهای مرزی را بمباران می‌کردند. در اولین روز زمستان۱۳۵۹، سه فروند هواپیمای توپولوف و میگ عراقی به آسمان آبادان تجاوز کرده و مناطق مسکونی این شهر را هدف قرار دادند. خانه‌های مسکونی بسیاری ویران شد و گروهی از مردم بی‌گناه به شهادت رسیده و یا مجروح شدند. با این حال دو فروند از هواپیماهای عراقی، در بازگشت توسط جنگنده‌های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و متلاشی شدند.

بمباران شدید آبادان توسط ارتش بعث عراق(۱۳۵۹ش)

۳دی

آغاز عملیات بزرگ کربلای۴ (۱۳۶۵ ش)

عملیات بزرگ کربلای۴ با رمز محمدرسول‌الله(ص) از سوم دی ماه سال۶۵ در جبهه جنوب خرمشهر در وسعت تقریبی ۱۲۰ کیلومتر مربع آغاز شد و تا۵ دی ماه به طول انجامید. این عملیات در حالی صورت گرفت که دشمن بعثی، مناطق مسکونی و صنعتی، کارگری کشور را مورد تهاجم قرار داده بود. در این عملیات رزمندگان اسلام، پس از دو روز نبرد سخت و وارد کردن ضربه به۶ تیپ عراق، انهدام مقدار قابل توجهی ادوات زرهی و خودرو و نیز به اسارت درآوردن تعدادی از نیروهای دشمن، طی دستوری به مواضع اولیه خود بازگشتند. نتایج عملیات کربلای۴: تلفات نیروی انسانی دشمن:۷۰۰۰ نفر کشته و زخمی. سایر نتایج: عدم تثبیت مواضع جدید و بازگشت به مواضع قبلی. تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: دهها دستگاه انهدامی، هواپیما:۳ فروند انهدامی، خودرو سبک و سنگین : ۱۰۰ دستگاه انهدامی. رژیم عراق در پایان نبرد کربلای۴ در یک نمایش تبلیغاتی مدعی شد که این حمله بسیار گسترده بوده و از فاو تا بصره امتداد داشته است لذا ایران با شکست مواجه شده و به اهداف خود دست نیافته است. این رژیم تلاش کرد با ارائه آمارهای نجومی، بر ادعاهای خود صحه بگذارد و برای تزریق روحیه به نیروهای خود، آمار تلفات ایران را تا نود هزار نفر عنوان نمود در حالی که کل نیروهای عمل کننده ایران در این حمله، از شش هزار نفر تجاوز نمی‌کرد. عبور رزمندگان اسلام از موانع و دیوارهای دفاعی مستحکم دشمن در اطراف جزیزه ام‌الرصاص و عبور آن‌ها از اروند رود، از نظر نظامی بک عملیات تحسین برانگیز بود زیرا دشمن هرگز تصور نمی‌کرد که رزمندگان اسلام با این سرعت و قدرت بتوانند خطوط آن‌ها را در این منطقه بشکنند و به مواضع آن‌ها نفوذ کنند.

۱۲دی

آغاز عملیات متوسط محمدرسول‌الله (۱۳۶۰ش)

عملیات متوسط محمدرسول‌الله(ص) در تاریخ دوازدهم دی ماه۱۳۶۰ با رمز مقدس «لااله‌الاالله، محمدرسول‌الله(ص)» با هدف انهدام نیروهای دشمن و نشان دادن قدرت نفوذی و تهاجمی ایران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا سیزدهم دی ماه به طول انجامید. در این عملیات، نیروهای سپاه، ضمن عبور از مناطق کوهستانی و تله‌های انفجاری، به مصاف دشمن بعث رفتند. با عبور شجاعانه رزمندگان از مرزهای بین‌المللی، پایگاه‌های بعثیان و ضد انقلاب در این منطقه در هم کوبیده شده و مقر فرماندهی یکی از تیپ‌های دشمن منهدم گردید. رزمندگان اسلام، پس از پیشـروی به داخـل شهـرهـای عــراق، ضربات سختی به پایگاه‌های دشمن وارد آوردند. در نهایت از آن جا که این عملیات به صورت انهدامی، پیش‌بینی شده بود، تثبیت موضع صورت نگرفت و رزمندگان پس از پایان مأموریت، پیروزمندانه به پایگاه‌های خود در داخل خاک وطن بازگشتند. نتایج این عملیات: تلفات نیروی انسانی دشمن:۱۰۰نفر اسیر،۷۰۰ نفر کشته و زخمی. تجهیزاتو امکانات: تانک:۴ دستگاه انهدامی، هلیکوپتر: ۲ فروند انهدامی، هواپیمای میگ:۱ فروند انهدامی. این عملیات، آرامش دشمن را در غرب کشور بر هم زد و به رژیم بعث نشان داد که از این پس، نیروهای متجاوز عراق در هیچ منطقه از خاک ایران، از حملات نیروهای جمهوری اسلامی ایران، مصن نیستند.


منبع سبکبالان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا