خاطرات شهدا

رفیق‌دوست و ۵ سردار شهید

 محسن رفیق‌دوست وزیر سابق سپاه با اشاره به سالروز شهادت شهیدان فکوری، جهان‌آرا، کلاهدوز، فلاحی و نامجو در پی موفقیت در شکست حصر آبادان به ذکر خاطراتی از آنان پرداخت.

رفیق‌دوست با بیان اینکه هرکدام از این شهدا در نوع خود ممتاز بودند، گفت: سرلشگر فلاحی، سرتیپ فکوری، سرتیپ نامجو، شهید کلاهدوز و شهید جهان‌آرا از مردان بزرگی بودند که برای این نظام مجاهدت‌های زیادی کردند.

وزیر سابق سپاه در بیان خاطره‌ای درباره سرلشگر فلاحی، گفت: بعد از انقلاب ما تعدادی از فرماندهان ارتش را که در زمان طاغوت عضو ارتش بودند دستگیر کردیم و عده‌ای را هم رها کردیم. زمانی که ما در سپاه بودیم، بچه‌های ما ایشان سرلشگر فلاحی را گرفتند و آن زمان ایشان را که هنوز سرتیپ بود دستگیر کردند و به مقر سپاه آوردند. بعد بلافاصله با بنده تماس گرفتند که چه کنیم که با پیگیری‌های بنده ایشان آزاد شد. چندی بعد که به ملاقات حضرت امام (ره) رفته بودم، قبل از من آقای فلاحی به ملاقات امام رفته بود. ایشان در حالی که در حال خروج از جلسه بود، تا مشاهده کرد که بنده قصد ملاقات با امام دارم، بلافاصله برگشت داخل و به خدمت امام رفت و مطلبی را به ایشان گفت و بعد بیرون آمد و پس از مصافحه با بنده، خداحافظی کرد و رفت. من که به خدمت امام رفتم، امام به بنده فرمودند: «با فلاحی خوش‌رفتاری کنید، ایشان» حر «شدند» .

وی در بخش دیگری از خاطرات خود به سرتیپ فکوری اشاره کرد و گفت: ایشان یک افسر تحصیل‌کرده، متین و واقعاً انقلاب را درک کرده بود. او از کسانی بود که بدون ادعا و سر و صدا در تشکیل سپاه به ما کمک می‌کرد. در حالی که بسیاری از کمک‌هایی که می‌کرد در حیطه وظایفش نبود.

نامجو و کلاهدوز دو شهید دیگری بودند که رفیق‌دوست درباره آنان گفت: خصیصه ویژه شهیدان نامجو و کلاهدوز این بود که این دو بزرگوار دو ارتشی قبل از انقلاب به انقلاب پیوسته و مقلد امام بودند. آن‌ها هم کمک‌های زیادی به این نظام در جبهه مقاومت کردند.

«جهان‌آرا یک فرد انقلابی بود، مبارزی که قبل از انقلاب به زندان رفته بود و با دستگاه طاغوت مبارزات جدی‌ای داشت. اما این انسان به‌قدری متعبد و مأخوذ به حیا بود که به خاطر دارم زمانی که برای اولین بار بعد از تشکیل سپاه برای بازدید و قبل از جنگ به خرمشهر رفته بودم. به ایشان گفتم: ما که صحبت می‌کنیم، سرت را بلند کن و به ما نگاه کن؛ چرا سرت را پایین می‌اندازی. ایشان در پاسخ به من گفت» :من هنوز در سپاه کاری نکردم که بخواهم در چشم شماها نگاه کنم»”. این بخش آخر سخنان رفیق‌دوست درباره این ۵ فرمانده شهید بود. آمرزش الهی و ارتقای درجه اخروی آرزو و دعای خیر رفیق‌دوست برای آنان بود.


منبع: خبرگزاری تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا