خاطرات شهدا

روزه گیران جبهه

رزمندگان هشت سال دفاع مقدس خاطرات و گفته‌های زیادی دارند که با توجه به ۸ ماه رمضان حضور در جبهه‌ها بخش عمده‌ای به این ماه باز می‌گردد.

ماه مبارک رمضان در جبهه‌ها به خاطر فضای ملکوتی‌اش عزیز بود نه به خاطر سفره رنگین افطار.

جملات بالا بخشی از صحبت‌های سرهنگ دشتی زاده مسئول روابط عمومی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان است.

وی می‌گوید: رمضان سال ۶۷ در منطقه عملیاتی فاو حضور داشتم. در شب‌های «احیا» با اجرای مراسم قرآن بر سر گرفتن و راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی به سمت گردان‌های دیگر حرکت می‌کردیم.

 

شهید مهدی مهدی زاده زمانی که دعای «ابوحمزه ثمالی» را می‌خواند بلند فریاد می‌زد (خدایا به حق این ماه شهادت را نصیب من بگردان) و سرانجام چهارم خردادماه سال ۶۷ به شهادت رسید.

شور و اشتیاق سال‌های جبهه با حال‌وهوای امروز بسیار فرق دارد و تکرار شدنی نیست. چون آن زمان کسی به فکر زمان افطار و تهیه اقلام چرب و شیرین نبود و معمولاً سفره افطار از غذاهایی که مردم برای جبهه ارسال می‌کردند تشکیل می‌شد.

 

آیا روزه گرفتن برای رزمندگان واجب بود؟

بر اساس حکم شرعی حضرت امام (ره) ،رزمندگانی که در جبهه حضور داشتند مجاهد و مسافر به حساب می‌آمدند و همین موجب می‌شد که آن‌ها روزه نگیرند مگر عده‌ای محدود که بر اساس شرایط خاص و موقعیتشان می‌توانستند قصد روزه کنند.

جملات بالا بخشی از خاطرات سردار رضا نامی از همرزمان حاج احمد متوسلیان و فرمانده تیپ ذوالفقار لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس است.

وی درباره حال و هوای ماه مبارک رمضان در دوران دفاع مقدس می‌گوید: غالباً در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان امکان روزه‌داری نداشتند و تنها عده‌ای محدود از آن‌ها می‌توانستند در ایام ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. از طرف دیگر امام خمینی (ره) نیز در حکمی شرعی رزمندگان مجاهد را مسافر خوانده بودند و بر همین اساس از نظر شرعی نیز مشکلی برای روزه نگرفتن رزمندگان وجود نداشت. با این تفاسیر باید بگویم در ماه مبارک رمضان اگرچه ممکن بود همه رزمندگان به دلیل موقعیت جبهه‌ها نمی‌توانستند روزه بگیرند اما حال و هوای بندگی، تقوا و نیایش نسبت به دیگر ماه‌ها تغییر می‌کرد چون هر یگان با توجه به موقعیت خود آداب، رسوم، دعاها و نیایش‌های ماه مبارک رمضان را به جا می‌آوردند. البته آن دسته از رزمندگانی که در خطوط مقدم جبهه حضور داشتند با محدودیت بسیاری در خصوص انجام فرائض این ماه روبرو بودند.

شاید نسل امروز با خود فکر کند که جبهه و میدان نبرد تنها جنگ و خونریزی با کشتار بود. اما باید بگویم هشت سال دفاع مقدس ما با توجه به ماهیت اصلی جنگ‌ها یک تفاوت ویژه نیز داشت و آن، وجود روحیه عبودیت، بندگی، ایثار و شهادت‌طلبی رزمندگان بود. این عوامل باعث می‌شد که آن‌ها دفاع از حق را یک تکلیف شرعی بدانند. همین مسئله چیزی بود که دشمن نمی‌توانست آن را مورد بررسی و محاسبه قرار دهد. اگرچه رژیم بعث صدام از بهترین امکانات و تجهیزات بهره‌مند بود اما روحیه شهادت‌طلبی رزمندگان را که نتیجه تربیتی و تقویتی ماه مبارک رمضان و محرم بود نادیده می‌گرفت. علاوه بر این وجود رهبری چون امام خمینی (ره) را هم از دیگر عوامل پیروزی‌های ما به حساب می‌آمد.


منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا